Найкраще — попереду

Автор | 24.02.2025

Рядок вагончиків, розфарбованих червонястою лускою, завмирає у найвищій точці маршруту. Під ложечкою смокче, мереживо сукні врізається в шкіру. Я сиджу у першому ряду, у голові “дракона”, що тягне за собою по рейках десяток маленьких кабінок. Попереду — прірва. Мимоволі сягаю поглядом до напівпрозорих цифр на межі поля зору, перевіряю статистику перцепцій, хоч і пам’ятаю настанови Дима цього не робити.
“Дракон” чмихає, з тихим клацанням перемикаються магніти. Метал треться об метал, і механічне тіло поволі, наче знехотя, починає рухатися. Я встигаю помітити шахтарські поселення вдалині, сірі на сірій поверхні планети, майже невидимі тут, серед вибуху фарб і світла. А тоді ми закладаємо віраж, вітер вдаряє в обличчя, і вагончик несеться назустріч землі. “Дракон” заходить у спіраль, і моїм тілом кидає об захисний каркас. Тримаюсь за поручні, аж біліють пальці. Перед обличчям метеляється волосся — Диму не сподобається, що це зруйнувало картинку. Відганяю згадку про Дима, аби зосередитись на страху і піднесенні. Думки не потрапляють в трансляцію, але можуть споганити настрій — а от це сприймачі одразу відчують. Буду бідкатись — підуть до когось цікавішого.
Конкуренція серед стрімерів росте щодень. Вибір вражає — від затишних спа-процедур до космічного туризму. Проте Дим каже, що я підкуповую людей щирістю. Мої емоції справжні, а люди таке цінують.
Десь збоку нас накриває хвилею води, і я верещу, тягнучи руки до фонтану бризок. Оце добре, це Дим оцінить — змусила-таки себе відпустити рейки. Не думаю, скільки дорогої води змарновано на цю розвагу. Мене втискає у сидіння, ми мчимо назустріч мертвій петлі, і я знову кидаю погляд на статистику: цей стрім має шанси увійти в трійку моїх найуспішніших. Прямо зараз разом зі мною “дракон” закручує в адреналіновому вирі кілька тисяч сприймачів. Щедро ділюся з ними своїми чуттями, дарую страх і захват, дикий рев у вухах, фальшивий запах морського повітря, холод металу під пальцями та божевільні виверти сили тяжіння, що ударами шарпають тіло.
Я проганяю думки про заробіток від перцепцій і заправляю волосся за вуха.

*

Коли я спускаюся з атракціону, ватяні ноги ледве слухаються.
Нарешті. Подумки зупиняю стрім короткою командою, і сідаю на лавку. Думаю, чи не купити собі надміру дорогої солодкої вати — мене нудить, не так від трюків “дракона”, як від тиску поглядів уявного натовпу зсередини голови. Ненавиджу це відчуття. Але Дим би сказав, що це краще, аніж шахти, і мав би рацію.
Поміж яскравих павільйончиків гуляють сім’ї власників копалень та представників влади. Шик і багатство різко контрастують з краєвидами, що проглядалися з верхівки “дракона”. На перших етапах колонізації тут планували звести багато громадських зон, але більшість тих проєктів завмерло через брак фінансування. Купа недобудованої інфраструктури так і залишилась на поверхні, вічно стриміти пам’ятником людським обіцянкам. Розваг негусто, і це одна з причин, чому стріми такі популярні.
Ідея навідатись до парку атракціонів належить Диму — власне, як і більшість хороших ідей. Без нього я б сиділа по той бік нейроінтерфейсу, серед сприймачів. Гарувала б по чотирнадцять годин в день та перед сном проживала чужу радість, не маючи власної.
Вирішую все ж відмовитись від солодкої вати — мереживні сукні мають сидіти ідеально. Пора додому, обговорити із Димом сьогоднішній стрім. Він рідко відпускає мене саму, але два вхідні квитки ми б не потягнули.
До моєї автівки лишається десяток метрів, коли мене шарпають вбік грубим рухом. Не встигаю навіть оглянутись, як плече прошиває колючий біль, і свідомість меркне.

*

В ніс вдаряє запах сирості. Роззираюсь. Ліс бетонних стовпів виростає з голої бетонної підлоги й тримає голу бетонну стелю, розходиться вусібіч, скільки сягає око, і губиться в темряві. Верхівки стовпів розфарбовані кольорами по секторах — схоже на недобудований паркінг. Я сиджу на холодному стільці, руки скручені пластиковим хомутом.
З-за моєї спини з’являється постать і світить мені ліхтариком в обличчя. Грубий чоловічий голос питає:
— Отямилась, цяця?
Втягую носом повітря, намагаючись заспокоїтись.
— Я… я не… — на очах набрякають сльози.
Незнайомець регоче. Світло б’є мені в очі, але я розрізняю на ньому комбінезон робочого з шахт і балаклаву. Помічаю віддалік брудний гравібайк.
— Зара’ ми всьо скоро порішаєм, і ніц тобі не буде, ясно? Не реви, — він махає ліхтариком. — Зара’ ти мені продиктуєш номерок свого багатого друга, брата, татка, чи хто там в тебе, мені скинуть за тебе викуп у ‘коїнах, і ти вільна валити на всі чотири сторони. Ага?
— Викуп? — лепечу я.
— Ага, викуп, — я чую втіху в його голосі. — В той парк бідні не ходять, та ше й в отаких сукеночках! Так шо давай думай, кому дзвонити будемо?
Варіантів небагато — я не маю нікого, крім Дима. Ніколи не мала. Тому я диктую його номер.
Бандит дістає якийсь пристрій із наплечника — схоже на телефон із додатковим блоком, обплутаним дротами. Мабуть, щоб не вдалося відстежити дзвінок.
Чую із динаміка приглушене Димове “Алло?”, і тамую схлип.
— Ага, мені твій номерок красуня одна дала, та… Зара’ я тобі скину, куда грошики переслати. Тищу коїнів, та. І тоді відпущу її цілу й красиву… Га? Ага, тіко недовго!
Він тицяє пристрій мені під ніс, і я не відразу розумію, чого він хоче. Врешті вичавлюю:
— Дим…
— Тримайся, я щось придумаю, — твердо каже він мені.
У нього нема таких грошей. І в мене нема. Якщо він десь їх роздобуде, ми будемо відробляти їх все життя. У мене навіть чіп для стрімінгу — першої моделі, із тих, які ставили на етапі досліджень. Дим підбив мене згодитися доброволицею, і так ми отримали технологію, за яку інші тепер платять скажені гроші. Мій акаунт одноразовий, перестворити не вийде; та все одно, якщо цей бандит дізнається, що в моєму черепі є мініатюрна пластинка вартістю в річну зарплатню шахтаря… Думки стрибають кудись вперед, і я зосереджуюсь на власних руках.
— Я не хотіла…
— Тримайся, — з притиском повторює Дим, — ти не сама.
— Хвате з вас, — фиркає чоловік і забирає телефон, — тако, значить, на всьо маєш годину часу, потім твоя краля пожалкує, що вибрала звонити саме тобі, ясно? Аби грошики мені капнули.
Ніяка поліція мене не шукатиме, в колоніях їм вічно бракує ресурсів. Вони може і почухалися б, якби біда спіткала якихось когось важливого… Але громилу пощастило — він напав всього лиш на мене.
Серце гупає десь у горлі. Це вже зовсім не той радісний страх, який переповнював мене на “драконі”. Це по-справжньому.
Тримаюся за Димовий голос, аби не запанікувати остаточно. “Ти не сама”, — каже мені Дим.
Я не сама! Дурепа, яка ж дурепа.
Перевіряю, чи не дивиться на мене громило. Наче ні. Раз він не впізнав мене з самого початку…
Кліпаю, і нейроінтерфейс вантажиться від легкого дотику думки. Запускаю трансляцію.
Обводжу поглядом паркінг, зачіпаюсь за написи на стінах, за кольори і лого вдалині. Сподіваюсь, цього достатньо, аби Дим розібрався, де я. Аби переконав поліцію прийти сюди — ніяких зайвих зусиль, ніяких пошуків, лиш арешт готового злочинця. Якою неважливою б я не була, їм важко буде проігнорувати злочин в прямому ефірі. Залишаю стрім відкритим, і цифри в кутку сповіщають, що до мене підключаються нові й нові сприймачі.
Видихаю, аби опанувати себе. Бандит, що колупався у своєму телефоні, озирається на мене і відкладає пристрій.
— Шо, нуд бере? Я тобі зара’ придумаю розваг, питань нема.
О ні.
Ні-ні-ні.
Його балаклава рухається, і я розумію, що він шкіриться під нею.
— Ти обіцяв годину, — благально кажу я.
— Ну, умови нашої угоди такі троха… — він махає пальцями в повітрі, — розмиті.
І знову шкіриться. А тоді дістає з чобота ніж.
Я не можу відвести погляд від щербин на лезі. Ковтаю слину.
— Не треба.
— Не треба шо? — глузливо перепитує він і підходить ближче.
Я втискаюсь в крісло, смикаю зв’язаними руками, але їх міцно тримає вузька стрічка пластику, що боляче врізається в шкіру. Громило торкається лезом моєї щоки, поправляє пасмо волосся, що впало на очі.
— Ти, цяцю, розваж мене якось. А як нє, то я придумаю, — ніж плазом стукає мені по вилиці, — як себе розважити.
Я не знаю, на що він розраховує, але беруся розповідати йому якісь історії — перше, що спадає на язик, якісь нісенітниці, будь-що, аби розігнати тишу, аби не дати цьому божевільному залишитись наодинці з думками про те, що ще він може зі мною зробити. Голос тремтить, пальці оніміли від холоду й від страху. Кілька разів я затинаюся надовше, аніж йому до вподоби, і він підганяє оповідки ножем. Грається моєю сережкою. Зрізає верхній ґудзик моєї сукні, і той стрибає бетонною підлогою із тихим стукотом.
Я не знаю, скільки ми отак розмовляємо. Відчуття часу змазане, реальність пливе. Але врешті нашу бесіду перебиває далеке виття сирен.
Викрадач схоплюється на ноги, наче й не здивований, і обертається на звук. Спочатку з’являються відсвіти мигалок на стінах, потім з-поміж колон вилітають дві машини поліції.
Громило ривком підіймає мене і приставляє ніж до горла. Тіло ціпеніє, кров бухкає у скронях.
З машини вискакують люди у формі, ціляться в нас.
— Відпусти дівчину! — кричить один.
Дихання бандита обпікає мені вухо. Він прикривається мною, як щитом, і відходить назад. Поліціянти далі тримають нас на прицілі, але не ризикують стріляти, поки я в зоні ураження.
Цікаво, наскільки влучні з них стрільці?
— Покатаємось, — гарчить чоловік і штовхає мене до свого гравібайка.
Я завалююсь на широке сідло — мабуть, модифіковане для вантажів. Він сідає поряд, стежачи, аби я залишалась між ним та дулами зброї. Ми зриваємось з місця. Поліція, мабуть, вирішує, що ефективне затримання злочинця важливіше за моє життя, і відкриває вогонь. Попри нас свистить куля, влучає в гравібайк і рикошетить кудись вбік. Інший постріл вибиває хмарку бетонного пилу із колони поряд.
Чоловік закладає віраж, і ми стрімко розганяємось. Машини поліції громіздкі й вайлуваті, призначені радше для транспортування заколотників, аніж для переслідувань. Гравібайк легко маневрує між горами будівельного сміття перед виїздом з паркінгу. Ще трохи — і ми відірвемось, і я знову буду в його владі.
Вдихаю. Змушую себе потягтися руками, досі перетягнутими хомутом, до ручки гальм біля керма. Це заскакує викрадача зненацька, він спішить відбитись — і полосує ножем навідмаш. Рукав моєї сукні розходиться порізом, шкіру обпікає біль. Але я встигаю смикнути гальмо, і, коли ми різко сповільнюємось, скочуюсь з гравібайка на землю, до крові стесуючи долоні й коліна. Боляче вдаряюсь головою, але одразу ж підбираюсь і відповзаю вбік, аби вже там поспішно підвестися.
До нас наближаються сирени поліції, і я біжу до них, біжу, як ніколи не бігла. Громило з ножем озирається, а тоді втікає в темряву.

*

Чоловіка на гравібайку не наздогнали. Враховуючи розміри колонії — сумніваюсь, що його знайдуть, але й він мене навряд чи шукатиме.
Дим забрав мене з рук поліції у лікарні, і вже ні на мить не лишив саму. В палаті пахне стерильністю. Дим сидить коло мене на лікарняному ліжку і гладить моє волосся. Ці дотики заспокоюють.
— Ти молодець, — повторює він, — ти впоралась.
— Завдяки тобі, — я підтягую ноги аж до підборіддя.
Ми мовчимо.
— Влаштуємо відпустку? — бурмочу я. — Так щоб тиждень без ніяких стрімів, і взагалі…
Дим хмуриться.
— Плюс тридцять відсотків підписок за сьогодні, — відказує, — треба ловити момент. Затягнути їх, аби лишились, ти ж розумієш. А ще маємо заявки на рекламу…
— Ото божевільні, — зітхаю я, — знайшли, на чому рекламуватись.
— Людям цікавий чужий страх із комфорту власної оселі, — усміхається Дим.
Його голос діловий. Він готовий будувати плани й стратегії.
Він одразу береться рахувати вигоду.
Усвідомлення прошиває мене струмом.
Я скидаю його руку і сідаю, аж в голові паморочиться від різкого руху.
— Це ти… ти все влаштував?!
Він мовчить, а тоді киває. Не намагається заперечити, лиш перевіряє, чи нас ніхто не може нас почути.
— Заплатив старому знайомому, аби розіграв виставу. Він мав дати тобі втекти пізніше, тут ти зімпровізувала… Але в решті — пройшло, як по нотах.
— Як по нотах?! Я мало не вмерла від страху!
Дим відмахується.
— Ой, ну не починай. Ти була в безпеці весь час. Все було під контролем.
— Він мені погрожував!
— Він розважав публіку. Якби ви просто сиділи й чекали поліцію, сприймачі б знудились.
Я мовчки підіймаю руку із порізом, що тягнеться від ліктя аж до кисті. Дим не ніяковіє.
— Я не чекав від тебе ініціативи… Але це, — відповідає він, — маленька ціна за успіх. Просто подряпина.
Він бере мене за руку і ніжно цілує зап’ясток.
— Тепер не болітиме! — він усміхається і гладить мене великим пальцем по щоці, — моя хоробра дівчинка.
Але цього разу мені не достатньо його примирливих слів. У місці дотику шкіра досі пам’ятає холод ножа, і мене аж трусить від тої згадки.
Хитаю головою й відсовуюсь на ліжку, і Дим починає гніватись. Я добре знаю його, і впізнаю найменші прояви — як морщаться його брови, як напружуються кутики губ.
— Ти ж мріяла про місце в десятці рейтингу. Я дав тобі це!
Схоже, він щиро образився, що його подарунок не оцінили.
— Краще б ти попередив…
Дим кривиться, і я вмовкаю, не закінчивши думку.
— Попередити? Фішка нашого акаунта — автентичність! Емоції мають бути щирі!
“Нашого акаунта”.
— Я мала лише стрімити яскраві враження! А не… отаке!
Хочу, аби мої слова звучали, як обвинувачення, але виходить жалюгідний схлип. Дим правий — я не вмію вдавати. Почуваюсь маленькою і нещасною.
— Ти не розумієшся на цьому, — покровительським тоном каже він, — без новинок ти швидко вилетиш із гри. Маєш сказати мені дякую.
На очах набрякають сльози, і я дратуюся на себе за це. Але сльози завжди розчулюють Дима, і зараз він також одразу м’якне.
— Ну-ну. Тобі нічого не загрожувало! Все вже позаду.
Він притягує мене до себе за талію й обіймає. Я втикаюся носом у його плече і вдихаю запах — такий знайомий, такий заспокійливий. Він майже перебиває сирість, що в’їлася в мою шкіру в тому паркінгу.
— Тепер ти в десятці. Усе найкраще — попереду, — він цілує мене в маківку.
“Найкраще — попереду”.
Задумуюсь, що ще Дим зможе вигадати заради нашого “попереду”.
Ні.
Ні-ні-ні.
Я не хочу цього.
Я хочу сказати йому, що з мене досить, що я йду від нього. Він засміявся б: це не вперше. Я йшла від нього уже тричі, та він завжди спосіб переконати мене, що без нього у мене немає майбутнього.
Я й досі не певна, чи не правий він.
Раптом я розумію із кришталевою ясністю: Дим ніколи мене не відпустить. Я — його проєкт. Отруйна турбота литиметься із нього контрольованими дозами, і підживлятиме мене, мов наркотик, аби втримати в пастці.
Я не вмію жити без його захисту, без його порад. Він розв’язував всі мої проблеми так довго, що я забула, як це робити.
Я боюся. Я боюся за себе так сильно, що аж закусую губу, і водночас боюся себе через те, що збираюся зробити.
Я маю стати непотрібною.
Нейроінтерфейс вантажиться миттєво. Замість розпочати трансляцію, сягаю до іконки налаштувань у кутку.
Дим помічає мій скляний погляд, хапає мої зап’ястки й стискає до болю, добиваючись уваги. Ігнорую його.
“Цю дію неможливо скасувати. Ви впевнені?”.
Я впевнена.
“Акаунт видалено”, — нейроінтерфейс гасне.
Попри страх, все тіло проймає полегкість, достойна найуспішнішого стріму. Втім, тепер мої відчуття належать лише мені.

7 коментарів до “Найкраще — попереду

  1. Владислав Лєнцев

    Все тут класно, крім одного: не став би цей Дим отак просто зізнаватися героїні, що це була підстава. Не було на те жодних причин, зате зʼявився ризик, що вона зіскоче – і вона зіскочила. Я розумію, що хотілося якогось яскравого фіналу з наслідками, але це – не воно, на мою думку, надто надумано та штучно. Хіба що в кінці виявилося б, що навіть видалення акаунту передбачене Димом, бо він в неї вшив другий чіп, який стріміть всю цю драму незалежно від неї. А загалом виконання дуже порадувало, класно написано.

  2. Автор твору

    Дякую за коментар!
    Дозволю собі відповісти щодо вашого, пане Владиславе, зауваження. Дим і не мав бути геніальним лиходієм-маніпулятором. Він всього лиш насолоджується власною незамінністю, і визнання свого вчинку – лише ще один спосіб утвердитися у контролі над героїнею. Його самовпевненість не дозволила йому розгледіти, що цього разу він зайшов задалеко. Шкода, що мені не вдалося це показати в тексті.
    Твіст, який ви пропонуєте, справді можна було б цікаво обіграти; втім, тоді це була б інша історія.

  3. Раст

    Дуже цікава історія, сподобалась ідея зі стрімом емоцій. Половину часу хотілось “Дима” прочитати як “Діму”, навіть подумалось, що може це помилка. Але ні, далі стає зрозуміло, що саме Дим мається на увазі. Не якась проблема, просто цікаве спостереження.
    Не дуже прослідковується зв’язок з темою конкурсу, але вийшло все одно дуже добре, дякую.

  4. Олександра

    Історія сподобалась, написано добре. Проте…я одразу здогадалась що паркінг є підстроєною історією. А це погано для читача. Так, виконання хороше і читається легко. Проте… ОСь це що я вже зараньше знала що і як буде на третині історії – збило весь захват. Тому двоякі відчуття від історії якщо чесно.

  5. Том Самжене

    Гарний текст!

    З мінусів — дуже дивне ім’я Дим. Це щось на кшталт Смауга? Мається на увазі дим від горіння? Чи це якесь справжнє тюркське ім’я?

    І ще одне — твіст був надто передбачуваним. 🙂

    Але все одно дякую за цікаву історію! 🙂

  6. Ал

    Це оповідання має кілька серйозних дірок і один дуже простий спосіб їх всіх вирішити одним махом.

    По-перше, всі наступні «викрадення» будуть не настільки ефективні, бо вона буде знати, що це не насправді. Та і глядачам бачити відверто постановочні кадри не так цікаво.

    По-друге – ситуація не така вже й безвихідна. Тобто так, залежність, беззахисність, але варіантів насправді багато, в цьому світі є поліція зрештою. Якщо хотілося показати справжню безвихідь і залежність від Дима, можна було розкрити це краще, ніж прямою мовою «я не вмію жити без його захисту». Після витирання чіпу вона перестане бути йому потрібною все одно, тому в чому тут вирішення?

    По-третє остання частина, всі ці зізнання і villain-talk повністю руйнують динаміку, яка до того працювала як годинник.

    Вирішення дуже просте: вона має зрозуміти, що викрадення постановочне, ще під час самого викрадення. Збільшуємо ставки: з одного боку кількість глядачів, припустимо, така, що кардинально змінить її життя, якщо протягнути ще якийсь час. З іншого боку, вона не знає, що Дим планує робити з нею далі. Може він її взагалі вбʼє, примусивши перед смертю постраждати, заробивши на цьому набагато більше. Може вона не перша така. А може це просто розіграш, який закінчиться будь-якої миті.

    Та що там, достатньо третю частину просто перенести в ситуацію викрадення, до порятунку. Навіть така дрібна зміна вже примусить оповідання стріляти набагато голосніше. І «найкраще — попереду» теж тоді звучить набагато зловісніше.

    І вибір стає більш неможливим. З одного боку продовжуючи трансляцію вона накликає на себе різні нещастя, з іншого, після відключення, їм ніщо не заважатиме від неї просто позбавитися. Плюс рішення треба приймати швидко, ключовий механізм трилерів.

    А за винятком цих деталей все гарно, все працює. Одне з найкращих у фіналі, так.

  7. Звірунька-бурмотунка

    Занадто все життєво (якщо на символічному рівні дивитися), окрім фіналу. І оця дисоціація (для мене) не працює. Або в основний текст додати елементів казковості, тоді фінал буде органічним, або фінал має бути так само буденно-жорстоким.
    Але то прискіпування, оповідання хороше)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *