Надвечір мірошник Микола Бовкун запріг коня у віз та вирушив за браму. Треба все зробити без зайвих очей. І так із підозрою дивляться на те, що відбувається на млинарськім подвір’ї. Налякані – зерно привозять, та тікають геть. Сотник каже – повинися, може, люди пробачать. А в чому винитися? Мірошник у людській темряві не винний. Може, хто й навмисне підбиває громаду.
Літо хмурилося наприкінці, вітер гнав хмари. Почало сутеніти. Віз обігнув ставок і шатровий млин, що стояв поряд на горбочку, та вивіз у поле. З одного боку дзюркотала річка, вдалині за лісом сідало сонце.
Щось важке всілося позаду. Мірошник озирнувся – каламутна постать. Ще й зовсім не стемніло, а не розгледіти, мов очі застить. І кінь тремтить од страху. Бовкун натягнув поводи, зіскочив і обійшов воза. Нікого. Тільки мішок із зав’язаною горловиною. Вийняв з-за халявки ножа, полоснув полотнину. Покотилися монети.
– Тьху ти! – сплюнув і перехрестився.
Звалив мішка на землю. З розпоротого боку сипалося каміння. Ось тобі й золото. Здалося, хтось тонко й гидко сміється неподалік.
– Смійся – смійся, бісеня сохате, – прошепотів Микола. Заспокоїв коня, і віз покотив собі далі.
Ту занедбану стодолу Бовкун придивився давно. Поруч із дорогою, проте від села загороджував невеликий ялинник.
Усередині стояв присмерк, було прохолодно і тхнуло голубиним послідом. На старому дубовому столі мостилася велика скриня з відчиненим віком. Василь, з ногами вбравшись на лавку, щось ладнав у скрині лівою рукою. Присвічував собі лойовою свічкою на блюдці, яке тримав на розчепірених пальцях правиці. Бовкуна побачив – усміхнувся. Зрадів.
Вважалося в селі, що Василь у Бовкуна на кшталт домашнього чорта. Ніби мірошник виховав його, зігріваючи під пахвою курячий зносок. Тому побоювалися, а не чіпляли – бо міг постояти за себе. Маленький, клаповухий, із горбатим носом і чіпким поглядом з-під кущистих брів. Тільки борода в нього чомусь не росла. Насправді звали його Стефан Базиль і ще якось… повністю навіть Микола не пам’ятав. Привіз він карлика з-під Парижа, де майже два роки мешкав після взяття фортеці Дюнкерк військом отамана Сірка. Врятував од селян, що хотіли спалити живцем як чаклуна. Трофей, як то кажуть французи.
Щоправда, Микола теж вважав Базиля за чаклуна. Проте не можна через це вбивати людину. Може, він такий французький характерник. А коли Базиль зізнався, що здатний зробити ту штуку, про яку Микола мріяв із дитинства, – остаточно повірив. Кому, як не чаклуну, таке до снаги.
– Готово! – сказав Василь. – Спробуємо завтра.
– Гречкосії злі, спалять ні за цапову душу. Хтось їх накрутив проти мене. Може, десь у лісі збудуємо вітряка? – із сумнівом спитав Микола.
– Він дуже сильний вийшов, – Василь кивнув на скриню, – тому потрібен справжній млин. І мрія. Так що, як тут кажуть – чи пан, чи пропав.
Скриня виявилася важкою. Назовні висувалося велике цівкове колесо – для зчеплення з маховиком, як пояснив Василь. Підняли на віз, приховали полотниною. Василь влаштувався поруч, скрутився калачиком і відразу заснув. І Миколу розморило, він кинув віжки, довіривши коню дорогу.
Прокинувся од дивної тріскотні. Звук наближався, і в сутінках мірошник побачив небувалу картину. Хтось у шкіряних обладунках їхав дитячою конячкою, на стільчику поміж коліс. Зад дивовижного звіра чадив клубами диму, а на лобі світив яскравий ліхтар. Кінь, звичний до гуркоту гармат, тільки зиркав на торохтілку, але стримував норов. Василь же був глухуватий, тому міцно спав. Микола процідив крізь зуби:
– Золото ти підсунув? Дзуськи! Не всяк мірошник знається з дідьком.
– Гроші мої, зізнаюся, – чужинець котив під ухил поруч із возом. – Тільки я не чорт. Звати мене Митрав, я з підпростору кореляції бажань.
– От як огрію дубцем… – Микола потягнувся до довгої жердини.
Митрав вильнув убік, колесо налетіло на купину, таратайка мало не завалилася.
– Стривай! Простіше поясню. Ось зібрався коваль на риболовлю, а хробака немає – спека. У сусіда в льоху зате його до схочу. Тільки він і рибалити не йде, і віддати хробака не може. Йому на сінокосі ногу вилами проткнули. Сусід лежить і стогне, як той Дніпр, на лікаря чекає. А в того похмілля, хлопчика до шинку відправив по оковиту. В сусіднє село. Проте кінь дорогою розкувався…
– І ти зводиш їх, щоби кожному краще стало? Але мені нічого не треба.
– Не поспішай, це кільцеві бажання, їх легко виконувати. А є такі, що платити треба. Певна річ, що з доброї волі. Наприклад, продаєш заповітну мрію.
– А ти знаєш мою мрію?
– Авжеж! І мрію, і того, хто за неї непогано заплатить.
– Бачу, без дубця не обійтися…
Митрав чортихнувся, додав ходу і рвонув до ближнього байраку.
Зерно зранку не приймали, привід вітряка перевели на тартачок. Похмурі селяни повертали вози, деякі навіть погрожували. Микола не звертав уваги, бо не мав часу. Вони з Василем пиляли дошки, корбою тягли нагору, збивали поміст під шатром. Підняли скриню й довго припасовували до місця. Нарешті обидва сіли звести дух.
Знадвору долинали зойки. Микола глянув у віконце над криловим валом. З усіх боків ішли люди. В кого шаблюка, в кого паля, але всі – зі смолоскипами.
– Зовсім погано? – спитав Василь.
– Подивимося!
Бовкун почав швидко спускатися драбиною, лишивши Василя чаклувати зі скринею.
Микола з дружиною замкнув браму, зачинив двері, віконниці. Поклав на стіл шаблю. Дітей усадив поруч і наказав мовчати.
– Чорного півня не закопав під поріг, – голосила дружина. – Наплачемося, спалять. А була б удача, і душі дерев не помстилися б.
– Півня живцем? Шкода тваринку. А дерева не мстять. Так роблять лише люди.
Дружину було не вгамувати:
– Комору на козлах чому не збудував, нащо цю пристрасть городив? Ще й ґанок посередині млину. Це навіщо?
– Милуватися красою, – усміхнувся Микола. – Не бурчи, витримаємо, не вперше!
Голландська шатровка в п’ять поверхів, і справді, виглядала тут чужою. Крутився в неї тільки ковпак, тобто шатро. Щоранку Микола переставляв його під вітер завіднею, яка ходила ґанком із точеними балясинами, або галереєю, як називав Василь. Маховик у шатрі крутив через цівкове колесо могутній стовп, від якого працювали два посади. Борошно в Миколи виходило дешевше, а помел тонше, ніж у сусідів, тому інші мірошники Бовкуна, м’яко кажучи, не любили.
Гомін за брамою наростав, але раптом ущух.
– Відчиняй! – крикнув сотник і грюкнув у хвіртку.
Микола підійшов і глянув у щілину. Люди не розходилися, але відійшли подалі. Тріщали смолоскипи, тхнуло паленим. Бовкун відчинив хвіртку, сотника пропустив і знову заклав стулки колодою.
Сотник зняв шапку і розгублено став посеред комори.
– Миколо, всі знають, що ти собі на умі. Справа моя – попередити. Люди невдоволені. Чутки ходять різні. Буцім Василь твій – чорт і в пустій стодолі готує отруту, щоби додавати в борошно. То вийди, будь ласка, до народу, пообіцяй зламати цю чортову голландку, та їдь вже звідси. Пожалкуй хоча б дітей. Бо далі навіть я не врятую, – і сотник гордо розправив плечі, немов був кошовим чи, принаймні, гетьманом.
Насправді він у жодній серйозній справі участі не брав, а тільки полагоджував корисні зв’язки та набивав капшука. Хата його в селі вважалась найбагатшою. Проте любив розповідати, як у походах бився з ворогом.
– Хоча ні, лишайся…
– З чого ти, пане сотнику, на захист став? Може, ти й підмовляв громаду?
– Не про те кажеш, Миколо. Ти ж до Січі не повернешся?
– Хтозна. Якщо ворог наскочить – повернусь.
– Продай шаблю. А я врятую від будь-якої напасті.
– Шаблю, кажеш? – Микола в задумі витягнув клинок із багатих піхов. Старовинний, булатний, заговорений. Він пам’ятав багато справ. – Ну що ж. Ось тобі шабля!
І рубонув стіл так, що полетіли тріски.
– Я попередив. Не ображайся! – і сотник мало не перестрибнув браму.
Гриміла замкнена брама, хтось уже ліз через паркан, полетіли жмути запаленої соломи…
– Василю, пора! – щосили крикнув Микола і махнув дружині: – Хапай дітей, ходімо нагору! – і перший поліз вище жорен.
Вітряк здригнувся. Здавалося, що вал посередині раптом пішов униз. Але це було не так…
Микола й сам не вірив до кінця, що це сталося насправді. Юрба навколо почала розсіюватися, мовби побачили таке, що вразило до самих печінок. І було від чого. Верхня частина млину з ґанком відділилася від низу вітряка. Усі, хто був усередині, відчули себе на палубі дивовижного вітрильника. Охопило почуття польоту, як уві сні.
– Людоньки, що ж коїться! Гепнемось чи ні? – побивалася жінка.
Микола тільки посміхався. Дітвора, навпаки, висипала на ґанок.
Дехто з тих, що лишалися коло млина, спробували вхопитися за крила. Але ті почали крутитися швидше.
– Од гвинта! – крикнув Василь.
Митрав розумів – тут більше робити нема чого. Бачив, як злетів вітряк. Що ж, вперше за кар’єру підвів клієнта. Далеко звідси, в іншому часі запускали корабель до Марса. Грошей було повно. А мрії та бажання, що все збудеться, бракувало. І цю мрію Митрав тільки-но проґавив.
До нього підійшла маленька дівчинка:
– Дядечку, зніми капелюха.
Той зняв мотоциклетний шолом.
– Де вони?
– Хто?
– Я хотіла помацати роги. Хвоста теж немає? Тю… Що ти за чортяка такий, ні до чого не придатний, – та пішла геть.
Назустріч мчав галопом вершник. Нічого хорошого Митрав не чекав, тому про всяк випадок підгазовував трохи.
– Ти чорт? – згорда позираючи на Митрава, спитав пан сотник. – Не викрутишся! Всі знають, що ти з мельником базікав.
– Хай буде чорт, – приречено кивнув Митрав. – Чого тобі?
– Слави!
Митрав ще додав газу й почав повільно відпускати зчеплення. Справедливо вважаючи, що одна кінська сила п’ятдесяти не дожене.
– Вона в тебе буде.
В центрі села, серед саду, піднявся чорний стовп диму.
– Це ж… що ти зробив! Я ж тепер жебрак! Невже на схилі віку йти до зброї?
– Саме так! – у русі кинув Митрав. – В бою здобудеш ти славу й честь!
Він був казково задоволений. Хоч невелике бажання, та виконав. Причому, безоплатно.
Крила з силою розсікали повітря. Навколо розстилалася земля з неозорим, трохи вигнутим туманним обрієм. Хотілося летіти ще вище, й не було перешкод для мрії.
Микола заліз до шатра, став поруч із Василем.
– Це що за важіль? – спитав чаклуна.
– Поки не чіпай. То майбутнє.
Попри дещо химерну (“з ногами вбравшись”) і надто книжну як на XVII ст., з неологізмами :-), мову (“Од гвинта!”), дуже сподобалося. Дух Шеклі вдалося-таки вловити у вітрила, за що авторові дяка :-)!
Удачі на конкурсі!
А, і півень не тваринка. Пташка він, одначе :-).
Трохи не зрозумів, Василь також був із майбутнього?
Зіркохіде, дякую за відгук! Химерна проза, кажете? А що, може бути. Просто хотілося зробити стилізацію – й мови, й тієї доби. Звісно, це складне завдання як на 10 тис. знаків.
Так, ще півень… Ну що сказати, сільське господарство не є моєю сильною стороною, це так ))) А хіба пташка не тваринка? На мою думку, все те тварина, що не рослина. 🙂
Славо, щодо Василя – зізнаюся, мені теж невідомо, звідки він прийшов. Якщо вважати, що час – якась лінійна структура, тоді цілком можливо, що Василь завітав із майбутнього. Але мені хотілося утворити світ необмежених можливостей, в якому головне – не прогрес, пов’язаний із часом, а здатність людей втілити власну мрію незалежно від зовнішніх обставин. Може, плутано розповідаю, але загалом так.
Дякую, авторе! Удачі на конкурсі!
Славо, навзаєм!
“і сотник гордо розправив плечі, немов був кошовим чи, принаймні, гетьманом”.
Хіба не навпаки? Влада гетьмана не бiльше, нiж у кошового? Тому логічніше “немов був гетьманом чи, принаймні, кошовим”. І там, де про брови – напевно, кошлаті, а не кущисті…
Так од чого тепер працює млин? Від перпетуум мобіле?
Хотілося б дізнатися про подальшу долю героїв, хоч розумію про обмеженість об’єму.
Персонажів, як на мою думку, в цьому оповіданні забагато. Хоча найбільш колоритним та загадковим уявляється французький чаклун.
От сотник, який мало не перестрибнув браму – отже він вдарився, а може, й покалічився? Ні. Якось тут не чітко…
Ідея, так розумію, полягає в тому, що все тримається на мрії. Можливо… Очікувано, що щось саме з тим вітряком станеться. Але те, що він… тут має бути спойлер. Ну, це вже взагалі фантастика. ))) Скоріше думала, що вітряк спалять.
Загалом сподобалося, тільки більше нагадує не Шеклі. Це Гаррісон чи навіть славнозвісні “Ми – Гогбени” пана Катнера.
Удачі на конкурси!
Це дуже класне оповідання! Дяка!
Історія сподобалась, хоча згоден із тим, що персонажів забагато. Успіху на конкурсі!
Бджілко, красно дякую за мед! Прилітайте ще )))
історія вийшла непогана, така собі гоголівшекліанська) Оце шребнуло таке – я з підпростору кореляції бажань. Підпростір – щось під простором (чи то приховане, сховане, але по суті теж простір, однак простір (чи підпростір чого? виходить це підпростір взамозв’язку, чи співвідношення бажань. Чи є це підпростором? ну, коротче, для мене ця фраза звучить як щось таке, за чим щось є. І загалом трохи дивно – химерна проза, і раптом якійсь кореляції. Персонаж – його логіка яка? він це говорить з надією що його зрозуміють? хто наратор у даному випадку – персонаж чи автор? автор же міг через спримання героя обіграти цю фразу? Набалакав я, одним словом, купу слів, значиться – успіхів!
Птице, дякую за відгук. Спробую відповісти на ваші запитання.
1. “Влада гетьмана не бiльше, нiж у кошового?”
Це написано навмисне, щоб характеризувати персонажа. Події відбуваються на землях Запорозької Січі. Тому для сотника отаман головніше за гетьмана.
2. “брови – напевно, кошлаті, а не кущисті…”
Як нам каже великий і жахливий СУМ-11, “кошлатий – це з розкуйовдженими волосинками”. Ну, може бути, проте мені ввижалися саме кущисті, так би мовити – неслухняні брови, які теж певним чином характеризують власника.
3. “Так од чого тепер працює млин? Від перпетуум мобіле?”
Ех… Це питання треба ставити не мені, а тому французькому чаклунові. Він навить автору не розповів, що всередині тієї скрині.
4. “Хотілося б дізнатися про подальшу долю героїв”
Сподіваюся, що в них усе добре. Чекаємо в майбутньому.
5. “Персонажів, як на мою думку, в цьому оповіданні забагато”
Зачекайте, пані Птице, на це питання я відповім обом заразом – і вам, і пану Вусатому, як Сом.
6. “От сотник, який мало не перестрибнув браму – отже він вдарився, а може, й покалічився?”
Тут перероблено. Спочатку було “і сотник кулею вилетів за двері”. Той, хто читав, каже – двері замкнені, кулею не можна. Ну, автор змусив сотника пострибати. І знову щось не те. )))
7. “Це Гаррісон чи навіть славнозвісні “Ми – Гогбени” пана Катнера”
“Ми – Українці”, що те ж саме. )))
“Удачі на конкурсі” Навзаєм!
Марку, щиро дякую за відгук! Щодо підпростору, питання ваше слушне. Підпростір можна розуміти частиною загального простору. Ось, наприклад, є наша реальність, а є окрема, мешканці якої займаються тільки тим, що виконують чиїсь бажання. Проте, якщо не занурятися в математичні терміни, підпростір у фантастиці – напевно, теж саме, що гіперпростір, крізь який стрибають зорельоти. Докладніше можна подивитися тут
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%96%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%D1%80
До речі, Шеклі теж використовував це поняття. Наприклад, у “Злочинній цивілізації”: “Протягом подальшої подорожі нічого не сталося. Баррент їв і спав, а перед тим, як корабель увійшов у підпростір, ще й дивився в ілюмінатор на безмежні розсипи зірок”.
Скупа реакція мельника на “підпростір кореляції бажань” обмежена, на жаль, обсягом оповідання та ще обумовлена тим, що насправді Микола вважає Митрава за чорта. А що той чорт базікає – хтозна, ну його до біса. Мельник здивований, звісно. Але його збентеженість, тривога вкладені в коротке й суворе “От як огрію дубцем”. Бо колишніх козаків не буває. Коли буде можливість додати подробиць у текст, я це обов’язково зроблю.
О так, автор теж набалакав купу слів… І вам успіхів на конкурсі, Марку!
“Історія сподобалась, хоча згоден із тим, що персонажів забагато”
Шановні пані Птице та пане Соме!
От ніяк не можу погодитися!
Дивіться. Є мельник як головний герой. Є також антагоніст, тобто ГоловГад – пан сотник. Є так званий чарівний помічник, без якого млин не полетить – це французький чаклун. Мельник і чаклун працюють на ідею літаючого млину, на ідею мрії про це. Сотник втілює все приземлене. Поміж ними конфлікт цінності. І є сторонній спостерігач – Митрав, який допомагає розкривати головну ідею оповідання. А, ще є дружина мельника. Так у кожному оповіданні повинна бути жінка. Така скажена, шалена жінка, що вона емоціями прикрашає життя героїв.
Навіть у тієї дівчинки, що хоче помацати бісові роги, є окреме завдання в сюжеті. Вона розкриває справжню сутність Митрава, його, можна сказати, деяку людяність.
Так що героїв зовсім не до біса, враховуючи й біса, а цілком до міри.
от. Правильно. Якщо в творі жінки немає, пропоную такий твір не вважати твором, а якщо в творі є шалена жінка, то текст такий ми називаємо – шалений шекліанський текст))))
Ми з вами чудово порозумілися, пане Марку!
Ось які ж ви чорти шекліанські 🙂 Добре, будемо вважати, що переконали Птицю.
Гарної гри!
Химерно. Приємно читалося, хоча таки очі чіплялися за помилки. Але – тверде добре.
Дякую за відгук, Наті. А що таке, автор перебрав із химерами? Дуже цікаво. Стилізація взагалі складна річ, тим більш у такому невеликому обсязі.
Як на мене, всього цілком достатньо. Відчуття як від перегляду фільму. Хочеться цей сюжет покласти на вірші, щось у дусі Федота-стрільця. Ну і так, не було б обмежень на обсяг — було би навіть іще крутіше, ех. Але і так гарно.
Дякую, Людино!
Ваш коментар – саме та квітка папороті, яку хотілося би здибати цієї ночі. 🙂
Мені дуже сподобався козацький дух, колорит цього оповідання. Мрія про вітряк, який (спойлер). Історія про коваля, сусіда й лікаря, яку головний герой одразу розуміє. Фінальний виверт із тим, як задовольняється бажання сотника. Загалом сподобалося. Є відчуття, що знаків забракло, що, якби події не змушені були би так швидко й напружено розвиватися, твору від того стало би ще краще. Не впевнена також у тому, наскільки потрібен сторонній спостерігач Митрав, адже він частково теж претендує на роль чарівного помічника, виходить, вони з Василем до певної міри дублюють ці функції у творі, тому, можливо, і виникає враження перенасиченості героями, про яке говорили вище.
Воно таке, як би сказати. Питання лишаються, не все прозоро, але загалом атмосфера й рельєфні герої це компенсують.
Щиро дякую, Електроскате!
“Хай живуть вічно козаки”. Будьмо!
Панове, про мене забули щось )
Сьогодні ще раз перечитала, і ось яке виникло питання: а чому людям, які запускають корабель на Марс, не вистачає бажання й мрії? Просто, ну, розумієте, виникають неуникні асоціації з Маском, а отже, і з ентузіазмом, мрією та незламністю на шляху до її втілення. Просто не зовсім зрозуміло, навіщо затівати небезпечну оборудку, якщо навіть цього не хочеш.
Ні, Маск тут ні до чого. Йому, сподіваюся, й не потрібна допомога якихось потойбічних сил.
Якщо ж робити порівняння, найімовірніше це стосується так званих “Протонів” )))
Оце))
Дякую за відповідь)
Навідуйтеся до нас, будь ласка, завжди раді. Потеревенимо трохи )
Сподобалось. 🙂 Люди, не присікуйтесь до дрібниць, то все вторинне.