У пошуку

Автор | 04.07.2018

Коли зранку вперіщило не на жарт, Ляля злякалася, що буде зіпсовано головний день її життя. Але розвиднілося, і брат, який її підвозив, усміхнувся по-підлітковому:
— Не зможе погода завадити святу.
— Це ж чому?
— Бо на сторожі стоять солдати і гармати, готові щомиті розстріляти хмари впритул! А тепер не бійся і йди.
Ляля поправила мантію і берет. Нагадала собі, як довго йшла до мети, і що сьогодні доведе, чого варта. Чмокнула брата в щоку. Заледве стрималася, щоби не розревітися. Оце вже ні!
На площі збиралися випускники, викладачі, цікаві. Тинялися заблукалі туристи. Крутилося з рипінням старе оглядове колесо. Його часто пускали “танцювати” просто так, аби не заіржавіло. Височіли посеред площі руїни Старого ринку, врочисті, мовчазні. Гарячий вітер ганяв площею залишки крапель вранішнього дощу.
Випускників було більше, ніж торік, Ляля заледве знайшла своїх. Ось Оля Грецька продає витрішки фотографам, сподіваючись, що виглядатиме гарнішою і розумнішою за всіх довкола. Ось Маша Світ комусь щось розказує про політичну ситуацію і геронтократію. Богдасик Копченко, уособлена медитація, усміхнено височіє над натовпом. Антон Гаврош підкручує вуса, підморгує дівчатам (але не надто, бо ж — одружений мужчина), рипить чобітьми, золотить простір шиттям шатів.
На платформі для вручення стояли безсмертні: Ректор, четверо Деканів, доктори, служки. Ректор виголосив промову ламаною латиною. Він помітно підзабув мову Університету, але йому прощали і це, і тремтіння рук, і “е-е” замість імен співрозмовників: безсмертним дарується все. Пан Ректор згадав подолання світової кризи, сумлінність землян стосовно статевих зносин, і що четвертий рік поспіль на планеті — жодної великої війни. “Все це не лише завдяки мудрості керманичів, але й нашій сумлінній молоді, випускникам, їхній рішучості і самозреченості!”
“Старе дурило, — сказала Маша так, щоб чули свої. — Будь-яку різанину виправдати ладен!..”
Пані Декан кафедри Пошуку вісім разів одною з арамейських мов благословила пошуканців на далеку путь, сказала, що все має початок і кінець, і що не треба сумувати. Оля після цих слів естетично розрюмсалася, і Антон став її елегантно втішати.
Чекання тяглося, на площі ставало несамовито спекотно стояти в старовинних шатах. Колесо рипіло, промови лунали, вітер віяв, руїни дихали прохолодою — але туди Ляля не дивилася. Краще дивитися на Богдасика. Нічого не хоче, нікуди не прагне, не розбавляв пива сечею віслюка — взірець того, для кого Пошук — це все.
Нарешті доктор медицини Вировій блимнув на площу бровастими очима й почав гунявим голосом викликати випускників, аби вручити їм дипломи. Зміст свого Ляля, як і решта, знала заздалегідь: тип крові і шкіри, тиск, розміщення органів, дитячі борги, підліткова брехня, волонтерські здобутки, аналітичний розум, схильність до рефлексії. На відміну від Олі, яка вдруге розридалася в обіймах пані Декана, а потім розсміялася й помахала новачкам рукою, Ляля не робила театральних жестів. Дякую, хай щастить, хорошого безсмертя.
Площу затопило родичами випускників, безсмертним з адміністрації, запрошеними артистами, що тинялися туди-сюди в костюмах з довжелезними шлейфами й старовинних масках із глини. Пошуканці, не змовляючись, вирушили до Старого ринку.
Сіли на розбитих сходах чекати на близьких. Переважно — щоби віддати дипломи. До Антона приїхала дружина Наталя на пошарпаному старенькому таксі. Привезла різний непотріб: обереги, гітару, трохи харчів і вина. Хоча, вино, напевно, таки знадобиться, подумала Ляля, бо насправді вони бояться.
Сиділа на сходах разом з усіма. Чула, як долітають з-за ринку звуки концерту, відчувала шкірою вологий жар, дивилася на власну тінь. На залишки давнього даху сіла птаха, помахуючи широкими крильми. До Маші по диплом прийшло молоде парубійко. “Невже коханець?” — Здивувалася Ляля. — “От чого, а романтики за Марією не спостерігала”. Парубійко було пукате, голене налисо, з нахабним, але розумним обличчям. Вони стиха вели промову про вибух, розголос і те, що Маша має сто разів подумати. Хлопчина ледь не плакав, Маша зло всміхалася. Ця вже мені політика, подумала Ляля. Раптом закортіло маминого квасолиного супу з сиром.
Антон обіймав дружину, дивився туди, де пообіді з’являться перші ознаки надвечір’я. Наталя притискала до серця його диплом, наче то була найбільш важлива й ненависна річ на світі. До Богдасика прийшов родич — дядько чи дідусь. Диплом забирати не хотів, витирав носовичком у клітинку зашмаркане лице. Богдасик спокійно пояснював, що забрати треба неодмінно. Ніколи від Копченка Ляля не чула стільки слів.
Прийшов куратор, сів поруч із Лялею. Колись він нагадував їй цуценя лабрадора, симпатичне, дещо незграбне. Потім викликав відразу, потім сум, а тепер — нічого.
— А ваші де, Лялю? — Спитав. Ляля знизнула плечима: а я знаю? Посміхнувся: — Я так призвичаївся до ваших прізвисьок. А тепер знову відвикати від того, що Ляля — це Ольга, а Оля — Олександра…
Ляля знову промовчала. Птаха з руїн полетіла геть. Прийшла мама.
Їх просили нічого не приносити. Але ось він, знаменитий мамин супчик. Запах привернув увагу, мама роздала пластикові тарілки й ложки. Навіть кур’єр, який прийшов до Олі по диплом і речі (не друг, не коханець, просто носій у червоно-білій формі) спитав, чи можна і йому. Їли мовчки. Мама поклала свою сиво-золоту голову Лялі на коліна, і Ляля боялася, що зронить гарячу краплю їй на чоло.
Тоді куратор потер долоні і сказав, що час. Попросив усіх, хто лишається, піти на площу або деінде. Попрощалися коротко і незграбно, віддали дипломи, склали посуд і залишки їжі у сміття. Ляля переказала братові привіт. В останню мить Оля зняла свої смарагдові черевички на підборах і теж віддала носієві. На сходах блищали краплі квасолинного супу.
Їх лишилося шестеро. П’ятеро випускників і безіменний куратор. Той безсмертний, що брався довести пошуканців до випуску, тимчасово лишався без імені, щоб ніхто його був не прокляв. За всю історію Універститету, наскільки Ляля знала, не було жодної спроби заподіяти кураторам лихо. Але пересторога — річ важлива. Куратор сказав, що скучатиме. Він до останнього мав надію, що хтось із них зречеться чи, навпаки, обере долю провідника і ввійде в коло безсмертних. Тож нехай фізичні закони будуть до них поблажливими. Куратор запалив лантерну — і вони увійшли до Старого ринку.
На внутрішній площі було тихо. Вітер сюди не долітав, розбиваючись об залишки мурів. Лунала здаля музика і рипіння колеса. Трави, якими поросла площа, були сухі й мертві, як і все тут.
Завернули в одну з галерей. Речей із ними було небагато: Ляля мала “книгу мертвих”, Антон — пару пляшок вина, і ще одну змусив нести Богдасика. Маша несла якийсь пакунок — певно, якусь “революційну” священну книгу. В Олі руки були порожні, а ноги босі. Пахло медом, крейдою і землею.
Коли дійшли до сходів на нижні рівні, і сонячне світло перестало подразнювати очі, куратор сказав:
— Прощавайте.
Вони хором подякували. Ляля подумала, які в них гарні голоси. Їм би справді обірватися за кілька місяців до цього напівпримусового просвітлення — і скласти ансамбль. Їздити селищами, містами-примарами, літніми ночами дивитися на вистигаюче зоряне небо, а взимку знімати квартири за смішною ціною, аби лиш було де спати й проводити репетиції.
Пішли далі. Десь позаду Антон скаржився Богданові, що навряд чи зможе забути дружину, а той відповідав — усе прийде з часом.
— Чому ти з пустими руками? — Спитала в Олі.
— А що мені тут може знадобитися? — Відповіла та.
Дійшли до святилища. Поки йшла, Ляля думала про вагу власного серця. Пошепки бубоніла літанію. Вслухалася в шерхіт кроків. Потім Марія зникла за черговим поворотом. Ніхто не став її шукати. Наостанку здавалося, ніби сюди Ляля прийшла геть сама.
Святилище лежало просто під центром Старого ринку. Запилена кімната зі стінами, стелею й підлогою з чорного каменю.
Лялі здавалося, що, коли йшли, вона була попереду — але в коло вона сіла останньою. Довелося моститися між Марією й Богданом. Подумала, що сидіти незручно, та пересідати не стала.
Не пили, не співали пісень, і вже не говорилося. Хіба спитала:
— Машо, що було в пакунку?
А та:
— Обвал на біржі золотого мільярду.
Ото й усе. Десь угорі почалася несамовита злива і грім. Гуркотнуло так, що святилище здригнулося. Немов зупинилося старе оглядове колесо.
Тоді запала тиша. Ляля глянула на пошуканців. Зосереджені обличчя, стиснуті губи. Подумала, скільки святилищ по всьому світу. Чому серед безсмертних лишаються старі, а їм треба йти сюди. Або скільки років пошуканцям десь у Руанді чи Китаї. Помітила, що в Богдана розкуйовдилося волосся: воно в нього довге, забране в кінський хвостик. Але тепер хвостика не було. В Олександри зникли сережки, в Антона золото одягу мовби припало попелом. Відчула, що роззута.
Не змогла пригадати, як звуть Антонову дружину — а чи зміг би він? З відлунням цікавості побачила, яке в нього обличчя, коли немає вусів. І яке в Марії, коли на ньому нема рішучості. Взяла за руки сусідку ліворуч і сусіда праворуч.
Для святилища зовнішній світ плавився на первісний хаос, на палаюче штормове переджиття. Тут, залишаючи переконання, упередження і звички, сиділи душі, поки що огорнуті тілами. Ознаки й риси вислизали, пам’ять зникала зі скрижалей буття. Хтось колись знайшов це чи подібне святилище під центром свого міста. Дізнався, що місце забирає життя одним і подовжує іншим. Сказав: ось брама туди, де можна знайти відповіді на всі питання. Вирішив, що, коли людей правильно навчити, вони з власної волі підуть на пошуки бога, хоча ніхто з них ніколи не повертався назад. А їхні близькі радітимуть, бо ж сміливці йдуть у кращий світ за тим, чого нема на цьому. Вірячи, що, озброєні тоннами молитов, пошуканці вимолять у божества для всіх, хто лишається, — прощення і правдиво вічне життя.
Темну кімнату, де сиділо п’ятеро оголених істот, залило сяйво. Одна з істот востаннє розплющила позбавлені будь-якого виразу очі — і все потонуло у вирі білого полум’я.

12 коментарів до “У пошуку

  1. Зіркохід

    Даруйте, але так і не збагну, що я оце допіру прочитав. Написано гарно, ще б утямити, про що і навіщо. Ну, хай пощастить іншому, як співав Висоцький :-).
    А бровасті очі та молоде і пукате парубійко – це щось. Із чимось :-).
    Удачі на конкурсі!

  2. Клешоногий Паротяг

    Ееем… Нє, я зрозумів, що тут відбулося, чесно. Але мені якось прикро, наче мене ошукали. 99% часу, поки я був заглиблений у подію, я спостерігав за побутовими, абсолютно безглуздими дрібницями. А потім мені в одному реченні розповіли, навіщо всі тут зібралися. Не через почуття героїв, не через діалог, а отак – нате вам пояснення. І при тому у героїв почуття так і не проклюнулися. Мене таки ошукали!

  3. Біоток

    Написано цікаво, образи різнохарактерні, але кінцівка все зіпсувала, бо геть не вмотивована попереньою розповіддю, як на мене.

  4. марко

    знаєте, мені сподобалося, можливо тому що люблю такі от буттєві, філософські речі. Сподобалося почуття гумору автора, та власне гумор у тексті. З іншого – фінал дійсно трохи абстрактний і ніби відірваний від попереднього тексту, можливо варто було якійсь гачки закинути раніше. Є ряд моментів на які звернув увагу (наголошую на своєму суб’єктивному баченні, бо і сам лиш навчаюся.

    цікаво – а як це усміхнутися по-підлітковому? (мені це не зрозуміло, враховуючи складний вік підітків )

    випускники, викладачі, цікаві. Тинялися заблукалі туристи. – викликає занепокоєння хто такі цікаві? Заблукалі туристи – вони цікаві?

    “танцювати” просто так, аби не заіржавіло. – тут не знаю, а якщо танцює – то не іржавіє?

    Гарячий вітер ганяв площею залишки крапель вранішнього дощу. – вранішній дощ – тобто той що був вранці, то скільки вітер буде ганяти краплини?
    Пані Декан кафедри Пошуку – ось тут суттєве, запевняю Вас, декан не очолює кафедру, декан очолює факультет)), хоча можливо у творі інша реальність , в нашій же кафедру очолює завідувач кафедри
    доктор медицини Вировій – доктор медицини працює в лікарні, в виші працює доктор медичних наук , хоча за кордоном це можливо, значить це на виш у майбутьому)) або це відбувається за кордоном

    Антон обіймав дружину, дивився туди, де пообіді з’являться перші ознаки надвечір’я. – а що заважає сказати куди саме дивився Антон. Що має при цьому уявити читач? Краще одразу дати образ
    Ляля знову промовчала. Птаха з руїн полетіла геть. Прийшла мама.
    Їх просили нічого не приносити. – рубані фрази, від птахів до мами і якихось їх.
    з пакунком не зрозумів, до чого золотий мільярд
    Успіхів

  5. Електроскат

    У мене теж не виникло певності щодо того, про що твір. Можна, я перекажу? Якщо я правильно зрозуміла, то в майбутньому обмежена кількість людей отримала безсмертя за рахунок жертв молодих і сильних “пошукачів”, чи “пошуканців”, які віддають свої життя певній… м, сутності. Порталу, виміру? Ну, словом, чомусь, що позначено як святилище і має “філії” по всій землі. Конвертуються в енергію безсмертя. Я так розумію, роблять вони це добровільно, бо усвідомлюють свою високу місію. А рідні їх проводжають, бо теж усвідомлюють і пишаються. Очевидно, перепадає енергії на безсмертя і рідним, бо чого б тоді ніхто не бунтував?.. І якось це пов’язано з конспіративною ідеєю цілеспрямованого винищення людства до “золотого мільярда”, яка спадає на думку Лялі в останні миті.
    Це все цікаво. Якщо я правильно зрозуміла. Але конспективний виклад в останньому абзаці різко контрастує з усім попереднім текстом. Спочатку були подробиці й деталі, зворушливі й рельєфні. Мені вони геть не здалися обтяжливими, навпаки, я із задоволенням занурилася в атмосферу тексту. Але в героїні відчувається приреченість, а не добровільність. І тоді якось непереконливо: навіщо вони погодилися? Молоді, комусь дорогі, хтось он одружений навіть. До того ж внутрішній голос Лялі нам це говорить прямим текстом: “Подумала, скільки святилищ по всьому світу. Чому серед безсмертних лишаються старі, а їм треба йти сюди”. Тобто все вона розуміє. Навіщо робить?
    Атмосфера класна, а обгрунтування того, що відбувається, як на мене, підкачало.

  6. Птиця Сірін

    Нащо вчити? Щоб згодом спалити? Безсмертя гроша не варте, якщо здобуто такою дорогою ціною.
    Звичайно, успіху вам, авторе. Але сірники варто приховати )))

  7. Оглядатор

    Це вже не Шеклі, а скоріше Бредбері) А може й Урсула Ле Гуін 🙂
    Дійсно є контраст між побутовістю повсякденності на початку і напіврелігійною психоделією в кінці. Але все ж цей контраст здається мені виправданив. А як би у нас проводжали припечених на … (Пошук, Візит до Мінотавра, Колівську Битву, Голодні Ігри – потрібне підкреслити)? Думаю, що десь саме отак!
    І ще раз зазначу, що написано дуже і дуже гарно. Поки що найкраще з того, що я прочитав у групі.

  8. Лісовик

    Текст про те, що навчання – це самогубство і диплом нікому не потрібен. Авторе я з Вами згодний і співчуваю за марно втрачені шість років. Але декорації статичні. І це мінус оповідання. Світ не змінюються. Не змінюються характери героїв. Тільки не кажіть про обмеження для мініатюри. Тема не розкрита. Ми живемо у час змін! Змінюється все! І про це треба писати!

  9. Птиця Сірін

    Лісовику, я не автор. ))) Просто спостерігаю за коментарями. Побачила цікавинку та забажала втрутитися до розмови. Ось ви кажете, шкода, що характери не змінюються. А я не згодна. Характер і не здатний змінитися. Це найбільш усталені риси людини. Саме від характеру героя залежить його поведінка. А що ж змінюється, спитаєте ви? Вважаю, що змінюється доля.

  10. Лісовик

    Пташко, дякую за зауваження. Але чим мені запам’ятовуються твори зокрема пана Шеклі, в них саме декорації і характери героїв трансформуються. Чи може людство жити як раніше у “Битві”? Чи зміг би вижити герой “Запаху думки” якби не схотів стати надлюдиною? І список можна продовжувати. Тут герої яскраво зображуються. Але жодних трансформацій і гинуть. Тому сумний після-смак.

  11. Птиця Сірін

    Та мені теж шкода тих підлітків. Але це в них таке виховання. Чому, не знаю.

  12. автор тут

    Всіх вітаю і дякую за коментарі.
    Як вірно зазначив Лісовик, тут таки була алегорія навчання. Але не беззмістовного, а, скажімо так… Знаєте, як підступає постуніверситетська депресія, коли не знаєш, куди його далі йти, і просто чекаєш на якийсь шанс, шукаєш його, і не розумієш, завіщо воно все було? В мене не було такого – а от купа знайомих і друзі неодноразово скаржилися. Безсмертні на те й безсмертні, що лишаються у стінах вишів, вони вже знайшли себе, їх заледве щось порушить і потурбує. Дипломи завше більш важливі для родичів, ніж для роботодавців чи самих випускників.
    Птиця Сірін питала, нащо їх учити? Ну, бо інакше, ймовірно, не буде профддеформації. Жартую. Насправді, вчать для того, щоби пошуканці могли провести ритуал вірно – і не спалити світ, не приректи його на загибель – а своїм пошуком додати життя іншим. Чому ідуть молоді, а не старші? Бо і в реальному світі воюють молоді хлопці і часом дівчата (і воювати їх вчать), бо серед людей із небезпечними професіями молоді більше, ніж літніх людей. Окрім того, нерідко виші підгинають, переліплюють психіку студентів під себе – і вони, хай би як їм не було неприємно чи страшно, роблять те, чого навчені. Про таку деформацію, як на мене, значно повніше (і обсяжніше) сказали Дяченки у “Віті Нострі”.
    Власне, це все.
    Дякую Оглядатору, Електроскату, маркові за теплі коментарі. Навіть коли десь не вдалося донести історію – тішуся з того, що вам “зайшла” атмосфера.
    Решті товариства, яка чекала на інший кінець – дякую, ваші зауваги запам’ятаю і цінитиму їх. Завжди приємно побачити такий чемний і серйозний відгук.
    Усім удачі на конкурсі, і хай з нами ніколи не станеться те, що буває з приреченими героями стількох художніх творів!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *