Олімпія завмерла на орбіті. Скоро з неї вислизне човник, який дослідить цей світ. Ми дісталися сюди тому, що керуємо часом. Ні, ми не спиняємо старіння, лише швидко долаємо великі відстані. Довжина відрізку від пункту А до пункту Б незмінна. Змінюється швидкість руху або швидкість часу. Променевий годинник примушує час прискоритися для певної відстані, тоді відрізок ніби склеюється, єднаючи пукти А і Б, і переміщення стає миттєвим.
Подорож називається миттєвою умовно. Станція потрапляє в космос звичайним шляхом. Потім стабілізація, підготовка, і – стрибок. Це випробування. Ми звикли до тренувань і швидких рухів. Тепер нас змусили завмерти і занурюватися вгиб себе. Схоже відчуття накриває під час сну про втечу, коли докладаєш зусиль, щоб бігти швидше і все одно лишаєтеся на місці. Тільки тут доводиться з усієї сили стримуватися, щоб не втекти від розуміння, коли повз свідомість проносяться світові роки.
Потім знову період стабілізації, і – наближення. Бачимо міста, вивчаємо атмосферу, чуємо голоси. Мова не належить до відомих нам. Проте структура сполучень дозволяє нейророботам підібрати ключ. Це означає, що істоти, які збудували міста, мають бути схожими на нас. Час перевірити це. Шестеро займають місця в човні. Перші ризикують найбільше, тому нас відібрали за швидкістю реакції і вправністю до зброї.
– Отже! – голос Даяни лунає в навушниках, – ми обрали велике місто для контакту. Знаю, не всі були згодні. Швидкісний контакт більш ризикований, ніж поступове наближення, та з точки зору безпеки обидва варіанти непередбачувані. Але якщо ми будемо поруч з човном, то забезпечимо собі відступ.
Попри впевненість Даяни, я відчуваю її хвилювання і бажання довести правоту не так нам, як собі. Сідаємо на площу, вимощену каменями. Просто перед нами – велика споруда, схожа на старовинний палац. Кілька хвилин здається, що живих тут немає. Потім в бік човна влучає камінь.
Ерм вмикає нейроробота, щоб привітатися. Каміння більше не прилітає, і Ерм пояснює, хто ми. Після цього з’являються люди і пускають хмару стріл на човен. Я чую, як Даяна зітхає. Невже вона чекала іншого? Ерм доповідає про неможливість пошкодити корабель і про наші добрі наміри. В підтвердження я натискаю клавішу і назовні виплескуються кілька кристалів. Людина обережно підіймає один і вигукує. Всі кидаються збирати кристали, незабаром натовп заповнює площу.
– В повітрі не знайдено шкідливих речовин, – повідомляє Чак.
– Бактеріальне дослідження показує відсутність збудників захворювань, – додає Троян.
– Не виявлено ознак зброї, крім холодної, – приєднується Сіда.
Ці стримані зведення науковців свідчать про гаряче бажання вийти назовні. Я мовчу, поки Даяна не звертається до мене:
– Сандро, який антропологічний аналіз?
– Не впевнена. Сканування показує, що фізично це той самий вид, що і ми.
– Тоді в чому справа?
– Щось не так. Вони неприродні.
– Як це? – вона роздратована, – вибач, це схоже на параною.
Вони ворожі, вони інші, та ми готові до цього. Мене непокоїть ще одна риса:
– Вони всі однакові…
– Біороботи? – Троян аналізує данні, – не схоже.
– Тоді вперед, – вирішує Даяна.
Розмовляємо в захисних шоломах. Поступово з’являється розуміння. Вперед виштовхують літнього пана в довгому строкатому халаті і чудернацькій шапці. В його говірці робот розпізнає ознаки латини. Це неможливо. «Вони наші родичі», – проголошує Даяна і знімає шолом. Жрець в халаті відскакує назад, весь натовп голосно видихає. Ми всі знімаємо шоломи, і тиша стає відчутно загрозливою. Знову з’являються списи і стріли. Вдивляюся в обличчя, і нарешті, розумію, що мені муляло. Всі кількасот людей – чоловіки з однаковим кольором шкіри. Чи зрозуміли це інші? Обертаюся і бачу загін ніби вперше: кожен має ознаки кількох рас одразу, дехто виглядає жінкою, стать інших важко визначити. Це лякає місцевих, а якби вони побачили Пітера з його звичкою до постійних змін? Або тих, що схожі на тварин?
Уникнути конфлікту вдається завдяки жерцю, який переконує всіх, що ми – боги. Він знається на таємних текстах і не виключає існування чогось схожого на пантеон. Йому заважає тільки те, що верховне божество має бути поважним бороданем, а не темношкірою амазонкою з освітленим волоссям. Та Даяна запевняє, що головний бог спостерігає з неба, а вона лише очолює посланців. Триста камер транслюють на монітори Олімпії контакт. В навушниках бас Пітера промовляє «Підтверджую», і небо спалахує.
Культ утворюється за лічені години. Доводиться скористалися правом богів наказувати, щоб нас пустили до жінок. У них статус служниць, а люди інших рас обох статей – раби. Жінки нічого не вирішують, нікуди не ходять самі. Вони не навчаються і не працюють поза домом. Проте багато дівчат цікавляться нами і прагматично сприймають наші розповіді. Дехто з молодих жінок більш охоче вірить в існування інших цивілізацій, ніж в сходження божества. Такі розпитують про речі, що їх хвилюють. Нарешті одна питає, як зробити, щоб жінки були рівними чоловікам, а краще рівними богам, себто нам. Мій мозок перегортає історію кількох тисячоліть:
– Одразу не вийде, сестро. Доведеться крок за кроком змінювати себе, потім інших.
Даяна нервово тупцяє поруч. Наодинці питає:
– У нас було так? Я вчила історію, та не дуже вірила.
– Так. Можливо, ще гірше.
– Ми ще не бачили інших міст… – вона замислюється.
– Про що ти? – неспокій Даяни передається мені.
– Цей наш стрибок. Що як він нічого не склеїв і нікуди нас не переніс? Тобто переніс, але не в просторі?
– А в часі? – мене охоплює липкий страх зі сну про неможливість втечі. – Треба вертатися.
– А як не зможемо? – воїн має передбачити всі варіанти.
– Тоді, – я видихую і дивлюся з вікна на гурт дівчат, що чекає на нашу появу, на відповіді, вчення і зміни. – Маємо зробити хоча б перший крок в майбутнє.
Написано непогано, але сама ідея твору, м’яко кажучи, далеко не нова.
Поведінка космонавтів абсолютно безвідповідальна. Вже не кажу, що зовнішній вигляд при контакті мусив би враховуватись апріорі: будь-яке відхилення від стереотипу могло б спровокувати зрив, а відтак учасники не мали б суттєво різнитись (уніфікувати зачіски, поголити бороди й вуса, зняти окуля чи прикраси). Але оголошувати себе богами – пряме втручання в розвиток інопланетної цивілізації, причому зі знаком мінус, що взагалі немислимо для космічних гостей. А тому дух Станіславського шепче тут мені: нє вєрю! 🙂
Удачі на конкурсі!
Гарно написано. Виконання на висоті. Ідея так, не нова. Але не можу погодитися із Зіркоходом щодо правил ведення контактів. У високоморальність виконавців рутинних операцій в космосі не вірю, швидше вони будуть схожі на хлопців з “Ностромо”, які косячитимуть направо і наліво. Масова діяльність вона така.
Дякую за увагу шановному Зіркоходу! Хочу зауважити, що герої самі себе не проголошували богами, це зробили місцеві. І щодо уніфікації дивне зауваження. Хіба можна прогнозувати, кого зустрінеш і яка буде реакція наприклад у розумних блакитних черв’ячків? Ну і… можливо, ви прочитали швидко, і тому не побачили головного. А може мені треба було висловлюватися ясніше)
Дуже дякую за відгук! Що робиться з мораллю в космосі – це велика тема)
… кхм…
Мотивація персонажів? – не зрозуміла.
Стосунки в екіпажі? – незрозумілі.
Нащо всі спускалися? Нащо знімали шоломи? До висадки іде розвідка. Тимбільше якщо маємо тронів сканери і решту хайтек ніштяків.
В подібній експедиції має бути спеціалісти з історії та соціології. Це, раптово, важливо.
Поведінка тубільців логікою теж не описується. Зовсім.
Ну і трошки техніки: масса, вага, енерція, гравітація та імпульс – це не просто дивні слова з підручнику фізики.
Резюме: для 1966 року це слабеньке оповідання. на дворі 2019 рік.
Здається, ви не дуже уважно читали. Спускалися не всі, та і не в тому справа. Технічні подробиці може і важливі, але не тут. Згадайте іспанські кораблі, що прибули до берегів Америки. Діалог між прибульцями і аборигенами фактично діалог між двома епохами, ці люди одночасно перебувають в різних часах. Якщо вам важливіше, Чи користувалися іспанці астролюбією, вибачте.
Трохи наївно. Суміш різних сюжетів. З хати по нитці – сирота у свитці.
Знову ж невизначена мета. Летіли в просторі – пролетіли в часі. Чого бажали досягнути? Контакту? Дивно, але досягли. Напрочуд легко. Через те й не віриться.
Персонажі умовні. Немає конфліктів між героями.
Потрапили в минуле – тобто, вони потраплянці. Видно, що автор намагався дотримуватись більш-менш реальних обставин. Але в такому випадку обидві сторони приречені на гибель. Не відразу, але з часом загинуть вони від вірусів. Прибульці – від стародавніх, латиняни – від наших сучасних. Шкода, але що ж робити…
Удачі на конкурсі!
Хотілося б написати авторові щось добре та позитивне. Але це буде важко. Сюжет на трієчку, динаміки немає, персонажі не промальовані, але що ж робити. Спробую надати хоч якусь конструктивну критику. Тут можна пригадати Борхеса. Є чотири типи сюжетів. Пошук, штурм фортеці, повернення додому, та самогубство бога. В оповіданні так-сяк нашкрябані перші три. І то з натягом. Що хоче бачити читач у вартісному оповіданні? Всі чотири сюжети. Щоб там справді був пошук, штурм фортеці (хоча б алегоричний) та повернення додому. І не забути про останній пункт. Чому герої не розділилися? Чому один не захотів лишитися, а інший полетіти у майбутнє? Коротше, можете не звертати уваги, але мені, як читачу, від оповідання б хотілося більшого.
Успіхів.
>>> Тут можна пригадати Борхеса. Є чотири типи сюжетів. Пошук, штурм фортеці, повернення додому, та самогубство бога
Лісовику, я не автор цього оповідання, але погоджуся – тут усі сюжети пов’язані зі “штурмом Фортеці”. 🙂
Вітаю, авторе!
Як на мене, на початку забагато відведено поясненню технології. Для оповідання важливо що? Вміння стрибати крізь час і простір. Технічний бік не дуже важливий, тим більше що це мініатюра. Краще б ці знаки використати на детальніше розкриття самого контакту, загострення конфлікту.
Успіхів!
“– Бактеріальне дослідження показує відсутність збудників захворювань, – додає Троян.”
Це як?.. На Землі якогось мохнатого часу жодна кракозяба не літає в повітрі/лежить у землі/розкошує в тканинах мешканців?..
Ну, і невідома мова з ознаками латини мене теж збентежила. Палац у них є, пантеон “припускається”, раби є, мова з ознаками латини невідома, хм, мені просто цікаво, це в нас де і коли, що мали на увазі?..
Найпафосніша ідея твору мені здалася не дуже вартою довіри. От одразу жінки зацікавилися, як би стати рівними чоловікам. Мені здається, що виховання жінки в жорстко патріархальному суспільстві – це така міцна прошивка, яку за одну бесіду, навіть з богинею, не зламаєш. Якщо є уявлення про пантеон, то й уявлення про богинь було і до контакту, але ж чогось воно не надихнуло хоч якихось жінок тут на здобуття освіти, скажімо.
Ну нехай, це суто гіпотетична ситуація.
Мабуть, тіснувато цьому сюжету в мініатюрі, був би обсяг на розвідку, вивчення, сумніви й поступові контакти – було б правдоподібніше якось.
Це стосується й головного твіста. Це мусить бути якась Атлантида чи Лемурія, словом, щось міфічне. Бо інакше якісь підозри мають з’явитися одразу, усе ж тут науковці, досвідчені й освічені. Та й, мабуть, якийсь ШІ для порівняння маркерів культури з відомими на Землі в них є.
(Тут я замріялася про те, як би можна було вивернути “а-а-а, ми абсолютно неправильно розуміли й реконструювали всі археологічні знахідки”))
Словом, ущільненість, подієва й ідейна, цьому тексту не в плюс.
Але він справді досить рівно написаний, відтак і читається, і назва прикольна.
Шпротина, дякую. Ви майже зрозуміли мою ідею. Хочу у вас запитати, вам відомо про становище жінок, скажімо, Давньої Греції, попри велику кількість богинь?
Щось пішло дуже неправильно, якщо в оповіданні до 6 тисяч хочеться припинити читати після першого абзацу. З такою самою експозицією, як в безлічі фантастичних фільмів. Ну добре хоч вона стала в нагоді щоб розплутатит НЕСПОДІВАНИЙ ТВІСТ.
Типове спекулятивне оповідання. Геть нічого оригінального, і справа зовсім не в правах жінок. Впевнений, що забуду одразу після того, як відішлю відгук.
“– А як не зможемо?”
Ні, це якраз дуже легко 🙂