Повага до старших

Автор | 14.08.2019

бунтувати заради слабких і знедолених доль
як вимагати поваги до старших, чекати
коли поб’ють
доганятися водами-винами
покоління без батька і батьківщини..
матріархальне дитинство – богом забута земля

Ілона Розновська

То була ніч, але Костянтин не бачив жодної зорі — все небо полонила дощова хмара. Злива ще не почалась, але молодий археолог вже відчував, як над ним нависає величезна маса води, готова будь-якої миті звалитись на ці забуті Богом землі. Вітер хитав траву безкінечних полів, ніби попереджаючи про стихію.
Костянтин курив біля руїн храму, який не так давно знайшли його колеги. Цього вечора він був тут сам — всі робітники, залучені до розкопок, нині сиділи у своїх вагончиках в таборі, розказуючи одне одному цікаві, страшні й не дуже реалістичні історії. Невелика будівля, що ще зовсім нещодавно була повністю похована під пагорбом, тепер захищалась від дощу великим брезентовим тентом, міцно закріпленим до чотирьох металевих стовпів.
Молодий археолог прибув сюди тільки вчора, але вже закохався в це місце. В ці пагорби й дива, які можуть бути під ними поховані. В ці поля, всеохопні й мовчазні. В маленьке село неподалік, де час ніби застиг у дев’яностих, але дуже красивих сільських дев’яностих, в часи візитів до бабусі, що радо поїла внуків запашним козячим молоком.
Стоячи неподалік від входу, він бачив скульптуру давнього бога. Вона стояла біля стіни, навпроти виходу. Спотворена часом, але все ще дуже вишукана. Ніхто ще точно не визначив, що то за бог — подібних скульптур на території України ніколи до цього не знаходили. Робітники називали його просто Богом, і ставились до скульптури дуже шанобливо.
Ось про що думав Костянтин, коли починалась злива: про шану, з якою до храму заходили робітники. Вчора, коли він тільки приїхав і йому проводили екскурсію по зоні розкопок, відбулось дещо дивне. Павло, один з робітників, привів Костянтина до самого храму, але зупинився біля входу:
— Перед тим як увійти, обов’язково поклонись Богові, — пояснив Павло, і одразу ж сам поклонився.
Костянтин ніколи не вірив у забобони. Він, власне, і у бога ніколи не вірив. Все життя сміявся з ідіотів, які бояться вітатись через поріг, проходити під драбиною чи сидіти на куті стола.
— Поклонитись? — перепитав він.
— Так, — Павло говорив абсолютно серйозно. — На знак поваги. Інакше буде біда.
— Ти ж дорослий дядько, не мав би вірити в таку маячню…
— Я і не вірив. Але перші троє, шо зайшли сюди, не поклонились. І де вони тепер?
Костянтин пригадав, що кілька учасників розкопок мусили поїхати додому через особисті причини.
— Вдома, певно, — нарешті відповів він.
Павло засміявся. Археологу подумалось, що так щиро сміятись можуть лише сільські люди. Це давній сміх, якого у світі стає все менше. Може для того археологи й займаються усим цим? Просто щоб отримати дрібку старого сміху.
— А з якої причини вони поїхали, ти знаєш? У Соломонича матір померла — йому про це повідомили буквально за мить після того, як він ступив у храм. Професор ваш ногу зламав. Там, у храмі зламав. Думаєш, то так співпало? Ха!
— А третій?
— Шо третій?
— Ну третій, що зайшов до храму, не поклонившись, — роздратовано перепитав Костянтин. — Що з ним?
— А третій почав чекати біди і на свою голову, — почав пояснювати Павло. — Тіко біда все не приходила, а нерви то почали здавати. То він пити почав сильно. Так бідолаха спився, що нині його уже би й мамця не впізнала.
— Ти ж розумієш, що це звучить як збіг?
— Наступного дня, як наші здогадались, що то Бог карає їх за неповагу, увійшли до храму, поклонившись. І з ними нічого не траплялось.
— Ну звісно не трапилось, бо то був збіг!
— Вклонись і увійдемо до храму, або далі я з тобою не піду. Не хочу відповідати за твої біди.
Тоді Костянтин поклонився, увійшов до храму і вони продовжили обхід. Але всю ніч і весь наступний день він думав про це. Про те, як люди придумують собі богів, а тоді самі ж їх бояться. Про забобони. І про те, як з ними боротись.
Ось чому цієї ночі він прийшов до храму. Для початку він має сам увійти туди, не поклонившись. Показати усім, що нічого поганого з ним не станеться.
Легкий дощ швидко переріс у потужну зливу. Зовсім близько до Костянтина на землю падала вода, що збиралась на брезентовій поверхні тенту. Він докурював цигарку й дивився за кам’яного Бога, що чекав у храмі.
Уявляв давнього скульптора, що створював це диво. Як воно: взяти до рук інструменти, набратись завзяття і створити собі бога? Удар за ударом формувати божі вилці, плечі, долоні. Працювати над господніми очима. І зробити все це настільки добре, що навіть через багато сотень років люди боятимуться підходити до нього, не вклонившись.
Нарешті цигарка скінчилась. Костянтин поклав недопалок в порожню пачку від цигарок, зітхнув і підійшов до входу впритул.
Один крок. Ступити один крок, не вклонившись — цього достатньо. Але замість того археолог продовжував дивитись на очі кам’яного Бога. Хто би його не створив — він знав своє діло. Здавалось, Бог дивиться чи то зі співчуттям, чи то з застереженням, чи навіть з любов’ю. Велика майстерність — зробити скульптуру такою, щоб кожен в ній бачив те, що йому потрібно.
Костянтин вже підняв ногу, щоб ступити, але десь на горизонті вдарила блискавка, і раптовий спалах освітив Бога. Це тривало менше секунди, але тієї миті, в тому світлі, Костянтин побачив Бога якимось інакшим, живішим. Йому навіть здалось, що скульптура кліпнула очима!
Археолог завмер і замислився. Здалось, звісно. Гра світла. Вночі, у таку грозу і не таке може привидітись. Костянтин мислив раціонально і міг все те собі пояснити. Але щось у його підсвідомості кричало, що він помиляється. Без пояснень. Без аргументів.
“Добре, — подумав археолог. — Ірраціональний страх приборкати не так вже й складно”.
Порахувати до трьох і ступити до храму.
Один. Це не слкадно, статуї вбивають людей тільки у британських серіалах.
Два.
Археолог глибоко вдихнув. Злива продовжувала заливати безкінечні поля, сильний вітер хитав брезент. Кам’яний Бог незворушно спостерігав чи то за людиною, чи то за стихією.
Костянтин подумки промовив “три”. І вклонився.

11 коментарів до “Повага до старших

  1. Зіркохід

    Дивні в автора уявлення про українську археологію 🙂 . Ну та гаразд, написано незле. Питання в іншому: де фантастика? Нє, я в курсі, що таких храмів у нас нема й не може бути, але це й весь фантелемент, на жаль. Решта – психологічна замальовка.
    Удачі на конкурсі!

  2. Птиця Сірін

    “але молодий археолог вже відчував”
    Часто таке читаю в оповіданнях – молодий архітектор, молодий юрист, молодий інженер тощо.
    Природно це виглядає лише на стенді профспілок – молодий фахівець. 🙂
    В інших випадках це словосполучення є спірним. Молодий – тобто недосвідчений? Не факт. І старий археолог може не тямити у власній галузі, і молодий добре знатися на своєму ділі.
    Щодо відчуттів – тут головне не фах, а вік. Юнак, молодик, хлопець – але ж ніяк не археолог. 🙂

    “Костянтин курив біля руїн храму, який не так давно знайшли його колеги. Цього вечора він був тут сам — всі робітники, залучені до розкопок, нині сиділи у своїх вагончиках в таборі, розказуючи одне одному цікаві, страшні й не дуже реалістичні історії. Невелика будівля, що ще зовсім нещодавно була повністю похована під пагорбом”
    1. Руїни – це те, що лишається вище рівня землі. Якщо залишки будівлі розкопані, це вже не руїни.
    2. Я знайома з багатьма археологами. Щодо професійних справ – це дуже прагматичні люди. Авжеж, вони можуть розповісти “неофітам” чи просто знайомим щось “нереалістичне” про власні знахідки. Але один одному не стануть “травити байки”. Вони розказують, що й де знайшли, як розкривали шари того чи іншого століття, яка земля, чим працювали. Це своєрідне “професійне вигорання”, коли людина позбавляється в думках будь-якої містики. Інакше не можна працювати з давніми кістяками. )))

    “Робітники називали його просто Богом, і ставились до скульптури дуже шанобливо”
    Шанобливість археологів полягає в тому, що кожен знайдений бог має бути описаний, намальований, сфотографований і захований у коробку, щоб не поцупили.

    “Молодий археолог прибув сюди тільки вчора, але вже закохався в це місце. В ці пагорби й дива, які можуть бути під ними поховані. В ці поля, всеохопні й мовчазні”
    Він археолог – тобто студент чи випускник істфаку. Значить, це не перша його робота “в полі”.
    І романтика вже позаду. Приїхали – ставимо намети, робимо кухню, “холодильник” (це яма 2-3 метрі в глибину для продуктів). Починаємо зранку, закінчуємо на заході сонця. І валимось без ніг. Де вже та романтика…
    Щоденна їжа – крупи, тушонка, макарони, чай, печиво, згущене молоко. Романтично?
    Температура – на сонці сягає 35-40 градусів. Якщо дощ – 18-20 градусів, це в розкопі теж не дуже приємно.
    Робочий день починається о восьмій ранку і закінчується десь о 3-й – 4-й. Якщо спека – трохи раніше.
    Розкоп – це квадрат 5х5 метрів глибиною на штик лопати. Поверхня має бути рівною – “щоб земля блищала”. Від перших знахідок новачки бувають у захваті. Зазвичай це кераміка, кістки. А далі від усього цього стає млосно… )))
    Розкоп ведуть до “природного шару”, наприклад, до глини. Метр глибини – це приблизно три тижні кропіткої роботи навпочіпки.

    Ось так це працює. 🙂
    Удачі на конкурсі!

  3. Птиця Сірін

    І ще наздогін, вибачте, забула.
    У Проспера Меріме є оповідання “Венера Ільська”. Там саме про те, що буває з людиною, яка без поваги ставиться до давнього божества. Але зверніть увагу – покарано за це тільки головгера. Вчений, що знайшов статую, також торкався її, і при цьому геть не постраждав – тому що це його робота.

  4. Саша

    “крупи, макарони, тушонка” пам’ятаю в походi iз всього цього на багаттi така смачна страва готувалася, ще, наче, консерви додавали. А може це в дiвчат золотi руки були. Чи я був молодий, голодний.

  5. Птиця Сірін

    Сашо, я згодна, звичайний чай із хлібом у багаття сприймається як неземна їжа.

  6. Крапка

    То що, так і не відбулося маленького кроку 🙁 ? Але, може, воно і на краще для романтичного археолога)

  7. Шпротина

    Оповідання, в якому, як у кількох уже прочитаних, важливе останнє речення. Воно мені зайшло.) Кльовий настрій задає, іронічний. І “підсвічує” ним текст, ретроспективно.

    Щодо фантастичного припущення погоджуся із Зіркоходом. Щодо археологічної матчастини красно дякую Птиці: її коментар у цьому плані інформативніший за твір.)

  8. rosava

    Кінець рятує весь текст. Описи бога подекуди вдалі, подекуди — ні. Я сказала б, що щось в цьому є, але дуже важко продиратися крізь початок.

  9. Лісовик

    Кінець дійсно цікавий. Але заувага як і до значної частини оповідань на конкурсі. Що зміниться, якщо початок скоротити? Може підготувати читача до закінчення можна іншими словами?
    Наснаги.

  10. Фантом

    Вітаю, авторе!

    Я от приєднаюся до попередніх дописувачів: а де фантастика, власне? Статуя бога? Чи що таких скульптур в Україні не знаходили? А взагалі на планеті знаходили? Він же має цікавитися усіма визначними знахідками. Якщо на планеті не знаходили, ок, погоджуся сприйняти це як фантприпущення. Тоді воно починає грати на сюжет. Бо інакше просто оповідання про спроби зламати себе.

    Успіхів!

  11. Саша

    Не знаю, як іншим, а мені часто буває важко зрозуміти інших, тому люблю читати, бо гарні письменники, як справжні психологи, допомагають підняти завісу над поведінкою цих чудернацьких створінь, що називаються людьми. Цього разу мені стало трохи зрозуміліше, чому деякі сильніше б’ються над виконанням ритуалів, замість виконання заповідей. Дякую!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *